Nieuws

Landelijk nalevingsonderzoek 2024

In het Nationaal Preventieakkoord is door de verkooppunten van alcohol afgesproken om werk te maken van de naleving van de leeftijdsgrens bij alcoholverkoop. Het doel is dat in 2030 geen enkele jongeren meer alcohol kan kopen. Periodiek laat het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport een...

Lees meer

Feestdagen in aantocht: nadruk op leeftijdscontrole alcoholverkoop

Nog even en de feestdagen staan weer voor de deur. Voor de supermarkten betekent dat een drukke periode: veel klanten in de winkel en een groot aantal online bestellingen. Om te zorgen voor een fijne en verantwoorde feestperiode voor iedereen, is dit een goed moment om extra aandacht te besteden...

Lees meer

Bouwstenen voor verantwoord alcoholbeleid

Alcoholhoudende dranken zijn onderdeel van het brede assortiment van de supermarkt. Maar uiteraard gelden er voor de verkoop van deze productgroep speciale regels gelden. De bij het CBL aangesloten supermarkten willen een betrouwbaar verkoopkanaal zijn voor deze productgroep. Het zijn van een...

Lees meer

NIX Challenge 2024 van start!

Het is weer zover, vanaf maandag 13 mei gaat de jaarlijkse NIX Challenge van start bij supermarkten! Dit spel daagt supermarkt medewerkers uit om snel in te schatten of een klant boven of onder de 25 jaar is, en of je dus wel of niet om een ID moet vragen bij de kassa, zelfscan of bij de bezorging...

Lees meer

Lokaal alcoholbeleid – Gemeente Rotterdam

Op lokaal niveau proberen supermarkten goede relaties met gemeenten te onderhouden. Zo werken supermarkten graag mee aan lokale initiatieven rondom het verbeteren van de naleving. Ook hebben supermarkten een plan van aanpak voor (grootschalige) lokale evenementen. Dit jaar is er bijvoorbeeld samen...

Lees meer

Nieuwe reclamecodes

Per 1 april 2024 is de bestaande Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RvA) vernieuwd. Het gaat men name om aanpassingen op het gebied van social media. Zo zijn de regels met betrekking tot influencermarketing aangescherpt. Daarnaast is de regelgeving rond alcoholreclame en sport duidelijker...

Lees meer

NIXzonderID 11-30 september

Maandag 11 september start de NIXzonderID actie. In deze jaarlijkse actieperiode vragen gemeenten, toezichthouders en andere organisaties samen met verkopers van alcohol en tabak, het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en het Trimbos-instituut, extra aandacht voor de naleving van de...

Lees meer

Pilot levert Tips & Tricks op voor NIX18 beleid

In het kader van het Nationaal Preventieakkoord is er van 2019 t/m 2021 een pilot georganiseerd waarin 4 supermarktketens samen met 4 gemeenten hebben geëxperimenteerd met horizontaal toezicht op de naleving van de leeftijdsgrens bij alcoholverkoop. Zowel de gemeenten als de supermarktketens waren...

Lees meer

Voordelen

Waarom is deze e-learning aan te raden voor jouw medewerkers?

  • Online, gratis, zelfstandig, en onafhankelijk van plaats en tijd te doen.
  • Met interactieve teksten en oefeningen.

Tips

  • Laat jouw medewerkers eerst de NIX Challenge doen om ze te laten ervaren hoe lastig leeftijden inschatten is.
  • Laat alle (kassa)medewerkers de e-learning volgen en een certificaat behalen voordat ze achter de kassa mogen werken.
  • Zorg dat niet alleen de kassamedewerkers, maar ook alle managers en teamleiders de e-learning afronden.
  • Beloon medewerkers bij het succesvol afronden van de e-learning.
  • De e-learning geeft (kassa)medewerkers de juiste kennis. Bekijk vervolgens of ze dat ook in de praktijk goed toepassen en ondersteun waar nodig.
  • Laat medewerkers op een vast moment in het jaar de e-learning nog een keer doen.

Voordelen

Praktijktraining zorgt voor meer interactie en waar nodig gerichte coaching. Gesprekken komen op gang, onderwerpen gaan meer leven en er kan ingezoomd worden op wat de medewerker precies nodig heeft.

Tips

  • Begin ruim voor de praktijktraining met inventariseren wat medewerkers moeilijk vinden aan de leeftijdscontrole. Vraag medewerkers waarover zij graag willen leren tijdens de praktijktraining.
  • Verplicht medewerkers die zijn gezakt voor leeftijdscontrole audits om aanwezig te zijn.
  • Deel de materialen voor trainingen die je zelf organiseert met andere filialen. Wees ook niet bang om andere filialen (of andere supermarkten in de buurt) te vragen naar wat zij zelf organiseren.

Voordelen

Door meerdere keren per jaar te controleren, heb je een duidelijker beeld van de stand van zaken in jouw filiaal. De controles zorgen verder voor blijvende aandacht voor NIX18 bij medewerkers. Onderzoek laat zien dat een viertal controlemomenten per jaar de naleving van de leeftijdsgrens laat stijgen.

Tips

Focus niet alleen op hoe hoog de naleving is, maar ook op het proces. Waar lopen medewerkers tegenaan? Waar is ruimte voor verbetering? Hoe kun je jouw medewerkers ondersteunen op weg naar 100% naleving? 

Naast dat nalevingsonderzoeken inzicht geven in de stand van zaken, kunnen de onderzoeken ook worden gebruikt om medewerkers te activeren. Voeg bijvoorbeeld een wedstrijdelement toe of verbind een prijs aan het (meerdere keren) behalen van een goed resultaat bij controlemomenten.


Tips

  • Geef het onderwerp steeds opnieuw aandacht. Vraag bijvoorbeeld tussendoor of tijdens overleggen hoe de controles gaan en of je ze nog ergens mee kan helpen.
  • Loop geregeld een rondje en check bij de kassa hoe de controle gaat.
  • Geef complimentjes aan je medewerkers als ze de controle goed of op een leuke manier uitvoeren.
  • Geef je medewerker een tip als je ziet dat de controle niet zo goed gaat. Doe dit als jullie alleen zijn.
  • Help je medewerkers als er ‘lastige’ klanten zijn. Steun ze openlijk bij de kassa en vraag na het ‘incident’ nog hoe het gaat met de medewerker.

Bekijk ook de pagina ‘Campagnemateriaal voor jouw winkel’. Hier vind je manieren om leeftijdscontrole onder de aandacht te brengen bij je medewerkers en klanten.

 

list21

Elk jaar nemen duizenden supermarktmedewerkers het in de competitie tegen elkaar op.

Allereerst strijden supermarktmedewerkers tegen elkaar om de beste van hun supermarktketen te worden. Tijdens de NIX Challenge worden de tussenstanden van de spelers van de ketens weergegeven in een infographic per keten.

Van iedere deelnemende supermarktketen mag de medewerker met de beste score (en tijd) deelnemen aan de NIX Challenge finale. Indien meerdere medewerkers van dezelfde keten dezelfde score (en tijd) hebben, wordt geloot wie deel mag nemen aan de finale.

In het alles beslissende finalespel wordt vervolgens duidelijk wie zich de landelijke winnaar mag noemen en ervandoor gaat met de hoofdprijs.

list31

Elk jaar nemen duizenden supermarktmedewerkers het in de competitie tegen elkaar op.

Allereerst strijden supermarktmedewerkers tegen elkaar om de beste van hun supermarktketen te worden. Tijdens de NIX Challenge worden de tussenstanden van de spelers van de ketens weergegeven in een infographic per keten.

Van iedere deelnemende supermarktketen mag de medewerker met de beste score (en tijd) deelnemen aan de NIX Challenge finale. Indien meerdere medewerkers van dezelfde keten dezelfde score (en tijd) hebben, wordt geloot wie deel mag nemen aan de finale.

In het alles beslissende finalespel wordt vervolgens duidelijk wie zich de landelijke winnaar mag noemen en ervandoor gaat met de hoofdprijs.