Per 1 april 2024 is de bestaande Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RvA) vernieuwd. Het gaat men name om aanpassingen op het gebied van social media. Zo zijn de regels met betrekking tot influencermarketing aangescherpt. Daarnaast is de regelgeving rond alcoholreclame en sport duidelijker opgenomen en kent de nieuwe code de verplichting om het NIX18 logo te gebruiken. Hiermee bundelt de alcoholsector de krachten met de overheid en verkoopkanalen zoals supermarkten waardoor de NIX18 boodschap rond alcohol hopelijk nog beter gaat aankomen bij ouders.
Nieuw is de reclamecode voor alle alcoholvrije dranken: de Reclamecode voor Alcoholvrije Varianten van Alcoholhoudende dranken (RvAVA). Belangrijkste regel in de RvAVA is dat je met alcoholvrije varianten niet specifiek op 18-minners mag richten. Zit de alcoholvrije variant tussen de 0,1 en 0,5% procent, dan moeten adverteerders ook wegblijven bij thema’s verkeersdeelname en zwangerschap. Heeft een drank meer dan 0,5% alcohol dan geldt de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken.
Voor meer informatie kunt u terecht op de website van STIVA.